Word ook een duurzame ondernemer en verbind je dorp, stad of regio

We Do Local volgens Erik Kroon

Iedere ondernemer in de toeristische sector is op de een of andere manier wel bezig met maatschappelijk ondernemen. Bijvoorbeeld door overal led verlichting toe te passen. Maar je kunt ook maatschappelijk ondernemen door te kijken naar je directe omgeving. We Do Local is een gezamenlijk initiatief dat precies doet wat het zegt: het ondersteunen van lokale bedrijven.

Lokale bedrijven dreigen te verdwijnen

Door de komst van marketingmachines is de toeristische sector aan het veranderen. Boekingssites bepalen tegenwoordig je positie op Google. En als je zelf je klanten online wilt bereiken dan kost dit enorm veel tijd aan marketing. En tijd is iets wat lokale bedrijven vaak niet hebben. De kans dat deze bedrijven overleven wordt dan ook steeds kleiner. We zien dat kleine bedrijven die lokale activiteiten aanbieden aan toeristen het enorm moeilijk hebben. Zij kunnen online niet mee met de ‘grote’ jongens en maken nog op de oude manier reclame via folders en advertenties. Zij hebben geen idee van de online mogelijkheden via Facebook, Instagram en kanalen als Google Adwords. Laat staan via hun eigen website.



"Juist die lokale kleinschalige bedrijven maken het voor de toerist zo leuk!"


Hier moet snel verandering in komen. Want juist die lokale kleinschalige bedrijven maken het voor de toerist zo leuk! Wanneer je zelf op vakantie bent wil je toch ook het liefst lokale activiteiten doen? En daarbij geholpen worden met oprechte aandacht? Dit alles verdwijnt doordat deze lokale bedrijven online niet zichtbaar zijn. Met We Do Local willen we deze bedrijven de ondersteuning bieden die ze nodig hebben.

Wat is We Do Local

Als ondernemer hebben we de morele plicht om lokaal zaken te doen. Je boodschappen, spullen voor de zaak, de onderhoudswerkzaamheden aan de tuin van je park of hotel, gereedschap en materialen… Al deze zaken koop je in of laat je verzorgen door ondernemers in je directe omgeving. Omdat je houdt van je dorp of stad! Door elkaar handel te gunnen wordt een dorp meer leefbaar. En dat heeft niet alleen een positief effect op de lokale economie, maar ook op de toerist. Er valt namelijk iets te beleven in je dorp. We Do Local stimuleert ondernemers om lokaal zaken te doen en waar mogelijk zelfs in arrangementsvorm.



"Als ondernemer hebben we de morele plicht om lokaal zaken te doen"


Bedrijven met elkaar verbinden

Vroeger hadden VVV’s de leidende rol in ieder toeristisch dorp of stad. Zij brachten ondernemers bij elkaar. Tegenwoordig moet iedere ondernemer zelf maar uitzoeken met wie hij zakendoet. En ook voor het opzetten van een netwerk zijn bedrijven op zichzelf aangewezen. Dit is voor kleine bedrijven die lokale activiteiten aanbieden een onmogelijke taak, want hun tijd is kostbaar. In het hoogseizoen zijn zij druk met de dagelijkse werkzaamheden. En wanneer ze tijd over hebben is het maar de vraag of ze inzien hoe belangrijk netwerken is. Met We Do Local willen we hier verandering in brengen. Want ieder dorp, stad of regio heeft parels! En deze moet je koesteren en kenbaar maken aan de toerist. Toeristen komen speciaal naar jouw dorp voor die kleinschalige bierbrouwer, de boer die een rondleiding over zijn erf geeft, de ouderwetse geitenkaasmakerij of voor die ene foto in lokale klederdracht. Dat is wat jouw regio zo uniek maakt!

Met We Do Local willen we lokale bedrijven niet alleen een netwerk bieden, maar deze bedrijven ook digitaal met elkaar verbinden. Want kleine bedrijven hebben geen tijd om zich te verdiepen in de digitale mogelijkheden. Daarom ondersteunen wij ze waar we kunnen. Bijvoorbeeld met het eenvoudige online reserverings- en voorraadsysteem LeisureKing dat we kosteloos beschikbaar stellen. Hiermee kunnen bedrijven samen online arrangementen aanbieden. Zonder administratieve rompslomp, zodat iedereen kan meedoen om de lokale economie te versterken.



"Door verblijfsaccommodatie en activiteiten met elkaar te verbinden kunnen we de lokale economie zo samen een enorme boost geven!"


Lokale bedrijven online zichtbaar maken

Met We Do Local willen we voor de toerist inzichtelijk maken welke activiteiten in de omgeving te doen zijn. Dit doen we onder andere via de receptie van het hotel, bungalowpark of camping waar de toerist verblijft. De receptionist vertelt de toerist enthousiast over de kleine bedrijven in de buurt en heeft zelfs de mogelijkheid om de activiteiten online te boeken. Zonder daarvoor te hoeven bellen of mailen. Door verblijfsaccommodatie en activiteiten met elkaar te verbinden kunnen we de lokale economie zo samen een enorme boost geven! Daarnaast kan de toerist ook zelf online zien welke activiteiten in de omgeving van een dorp of stad te doen zijn en deze online reserveren. (Uiteraard kunnen receptionisten en toeristen geen reserveringen plaatsen wanneer daarvoor geen mogelijkheid is of bij onvoldoende voorraad.)

De mogelijkheid van online reserveren is ideaal voor kleine bedrijven! Want in het hoogseizoen zijn zij vaak moeilijk te bereiken via telefoon of e-mail. Maar op deze manier kunnen zij toch hun klanten bedienen. De online reserveringen kunnen ze vervolgens gemakkelijk terugvinden in hun Google Agenda of mailbox. Met We Do Local helpen we lokale bedrijven dus op weg in de digitale wereld.

Lokale evenementen en jaarmarkten ook digitaal inzichtelijk

Doordat steeds meer VVV’s verdwijnen, veelal wegbezuinigd door gemeentes, is veel lokale informatie niet meer automatisch beschikbaar. Bijvoorbeeld informatie over evenementen en braderieën. Om ervoor te zorgen dat iedereen weer weet wanneer een lokaal evenement of braderie plaatsvindt, hebben we aan het reserveringssysteem van LeisureKing een overzichtelijke evenementenpagina toegevoegd. Hier kunnen lokale bedrijven al hun evenementen in vermelden met eventueel een link naar meer informatie. Zo kunnen receptionisten en toeristen gemakkelijk op de hoogte worden gehouden van evenementen en braderieën in de directe omgeving.

Win-win situatie voor iedereen

Door samen te werken en zo lokale parels zichtbaar te maken voor de toerist ontstaat er een win-win situatie voor iedereen. De toerist krijgt de parels aangereikt die het dorp of de streek zo bijzonder maken en de receptionist kan in één oogopslag zien welke activiteiten in de omgeving te boeken zijn. En hierdoor kunnen de kleine bedrijven blijven bestaan en doen waar ze goed in zijn. We Do Local moet daarom een must worden voor iedereen die onderneemt in de toeristische sector.

Welke stappen kunnen we zetten

Erik Kroon (directeur en oprichter van LeisureKing BV) is op zoek naar support voor zijn initiatief om de lokale economie in beweging te krijgen. Want toeristische dorpen en steden mogen hun lokale parels niet verliezen. Laten we daarom kijken hoe we hier samen iets aan kunnen doen. Het begint bij je te realiseren dat je je juist onderscheidt door lokaal te ondernemen en dan volgt de rest vanzelf.